![Čitateľská gramotnosť a pravopis](https://soskch.sk/wp-content/uploads/2025/02/citaleskagram25-1920x1080.webp)
Čitateľská gramotnosť a pravopis
V jeden stredajší (5. februára) a štvrtkový (6. februára) deň sme si hodiny slovenského jazyka a literatúry okorenili testami zameranými na čitateľskú gramotnosť a na slovenský pravopis. Otestovali sme tretiakov študujúcich v slovenskom jazyku, konkrétne III. A triedu, v ktorej bolo v deň testovania prítomných šesť žiakov (ostatní žiaci sa testovania nezúčastnili kvôli vysokej chorobnosti, ale určite sa testu nevyhnú).
Úlohy z testu čitateľskej gramotnosti merali úroveň schopnosti žiakov nielen čítať s porozumením, ale aj selektovať informácie či vnímať súvislosti a aplikovať ich do praktického života. Žiaci mali za úlohu prečítať krátky text a následne odpovedať na otázky rôzneho charakteru. Výsledky pravopisného testu ukázali, ako žiaci ovládajú znelostnú asimiláciu (ľudovo spodobovanie), písanie i/í alebo y/ý, písanie veľkých a malých začiatočných písmen a používanie interpunkčných znamienok. Najúspešnejšími riešiteľmi boli v oblasti čitateľskej gramotnosti Vályiová Izabela a Teru Róbert. Zistili sme, že slovenský pravopis zo zúčastnených žiakov najlepšie ovláda Feteriková Sabrina. Úspešným riešiteľom gratulujeme a prajeme im veľa motivácie do ďalšieho vzdelávania. Zároveň triede III. A odporúčame, aby čítali (nech sa jedná o akékoľvek texty) pozorne a pomaly, a aby sa snažili porozumieť nielen jednotlivým vetám, ale celkovo kontextu a obsahu textu. A aby si zopakovali pravidlá slovenského pravopisu, keďže ich budúci rok čaká maturitná skúška.